Τετάρτη 13 Αυγούστου 2008

Supers Scooters....



Ως...χρόνιος οδηγός μηχανής, ήθελα από καιρό να γράψω σχετικά με τα Super Scooters που έχουν κατακλύσει το σύμπαν. Βασικά, όχι τόσο για τα ίδια τα Scooter, όσο για έναν τύπο οδηγού τους που επίσης έχει κατακλύσει το σύμπαν. Την τελειωτική αφορμή μου την έδωσε οδηγός Scooter 500 κυβικών, χωρίς κράνος, με κλασικό Ray-ban, πόλο Lacoste μπλουζάκι, "κυριλέ" βερμούδα και δερμάτινη σαγιονάρα. Από το 80% των οδηγών τέτοιων μηχανών, αυτό το ντύσιμο (με μικρές παραλλαγές όπως T-shirt φίρμας, λουλουδάτο πουκάμισο, δερμάτινο μοκασίνι-μυκητοφωλιά χωρίς κάλτσες)θεωρείται απαραίτητο. Ο εν λόγω κύριος, αποφασίζοντας ότι οι νόμοι δεν ισχύουν για την περίπτωσή του, βγήκε από την Αριστοτέλους στην Εγνατία με κόκκινο. Όταν με είδε να έρχομαι, πενήντα μέτρα πριν τη σύγκρουση, (δεν ξέρω πώς δεν με είχε δει τόση ώρα που ερχόμουν, ίσιος είναι ο δρόμος), άνοιξε τέρμα το γκάζι "πλαγιάζοντας" δεξιά για να προλάβει να φύγει. Φυσικά η μηχανή "πέταξε κώλο" γυρνώντας τον 180 μοίρες, να κοιτάζει από εκεί που ήρθε. Από θαύμα δεν έπεσε, από θαύμα δεν τον χτύπησα (δεν είχα όχημα δίπλα και άλλαξα λωρίδα, το ABS κροτάλισε παρά το «επιδέξιο» φρενάρισμα, γιατί άλλαζα λωρίδα και διάβαζε την διαφορετική πρόσφυση κλπ κλπ, και τελικά σταμάτησα δίπλα του). Από την έκφρασή του καταλάβαινες ότι δεν περίμενε ποτέ ότι η super duper μηχανή του θα συμπεριφερόταν έτσι. Μάλιστα αγαπητέ, το gamato κυριλέ όχημά σου μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο όταν κάνεις βλακείες.

Τους τελευταίους μήνες λοιπόν, οι δρόμοι έχουν γεμίσει με τέτοια αυτόματα "μεγάλα" Scooter, με παντοδύναμους κινητήρες 250, 400, 500 κυβικών. Για όσους δεν ξέρουν, "αυτόματο" σημαίνει την απουσία συμπλέκτη και ταχυτήτων. Ανοίγεις το γκάζι, και το αυτόματο κιβώτιο αναλαμβάνει να μεταδώσει την κίνηση στην πίσω ρόδα, με όποιον τρόπο νομίζει. Και όταν ανοίξεις τέρμα το γκάζι, αυτό σημαίνει, ΤΕΡΜΑ ΤΟ ΓΚΑΖΙ!!! Η μηχανή επιταχύνει απίστευτα γρήγορα μεταφέροντας όλους τους ίππους της στην πίσω ρόδα. Και είναι πολλά τα κυβικά Άρη.
Δεν έχω τίποτε εναντίον των scooter ή των κατασκευαστών τους, αν και η οδήγησή τους απαιτεί μια διαφορετική εξοικείωση με τον τρόπο λειτουργίας του καθενός, σε σχέση με τις "κανονικές" μοτοσικλέτες. Γενικά θα έλεγα ότι ένα τέτοιο «μηχανάκι» 400-500 κυβικών, δεν είναι για καινούριους οδηγούς. Ή εν πάσει περιπτώσει, θέλει παιδεία και σωστή ενημέρωση. Όπως και να το κάνουμε, είναι πολλά και τα κυβικά, αλλά και τα κιλά του super duper διαστημικού λεωφορείου, ή street racer και καλά, ή easy rider, ανάλογα με το προφίλ της μηχανής.
Είμαι υπέρ κάθε δίτροχης αυτοκίνησης, αρκεί να γίνεται με ασφάλεια. Δυστυχώς, οι πάντα επιδέξιοι Ελληνάρες οδηγοί (όχι όλοι προφανώς) καταφέρνουν να μετατρέπουν το βολικό σε...διαβολικό. Και εξηγούμαι:

Για τους περισσότερους περήφανους κατόχους μεγάλου scooter, είναι εμφανώς η πρώτη τους μοτοσικλέτα. Αφού πήραν (αν πήραν) το δίπλωμά τους με τα χίλια ζόρια, καβαλούν μερικές εκατοντάδες κυβικά χωρίς καμιά προηγούμενη πείρα, και με πλήρη άγνοια κινδύνου. Ο πωλητής (ή ο φίλος που έχει ίδιο) τους έχει πείσει ότι βρίσκονται πάνω στο ασφαλέστερο δίκυκλο του κόσμου. Σ' αυτό συνηγορεί και η αίσθηση που σου δίνουν αυτά τα Scooter ότι βρίσκεσαι προστατευμένος μέσα, και όχι επάνω σε μηχανή. Έτσι νοιώθοντας άτρωτοι από τους εξωτερικούς παράγοντες, κάτι σαν να οδηγούν αυτοκίνητο, δεν φορούν κράνος, ενώ δεν είναι σπάνιο να τους δεις με σαγιονάρες (κατά προτίμηση "μονοδάχτυλες") ή όπως είπα παραπάνω, με σανδάλια. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση μικρογλυστρήματος κάποιου τροχού, το "διορθωτικό" πάτημα του ποδιού στην άσφαλτο (που γίνεται αστραπιαία και αντανακλαστικά σ' αυτές τις περιπτώσεις) θα τους κοστίσει, το λιγότερο, εκδορές και έγκαυμα στο πόδι. ΑΝ καταφέρουν και ΑΝ φτάνουν να βγάλουν το πόδι έξω από την "ποδιά" του Scooter.

Έχοντας κάποιοι την εντύπωση ότι οδηγούν Harley στις ατελείωτες αμερικάνικες ευθείες, βάζουν τα πόδια μπροστά ψηλά, σχεδόν στο ίδιο ύψος με τα γόνατά τους, στα "foot rest" ταξιδίου που υπάρχουν εκεί. Αυτό μετακινεί το κέντρο βάρους πίσω και ψηλά, καθώς το σώμα έρχεται σε κάπως ξαπλωτή στάση. Έτσι ο οδηγός βρίσκεται να κρατάει το τιμόνι με τεντωμένα χέρια. Η συνολική στάση και θέση, είναι εντελώς λάθος για τον σωστό έλεγχο της μηχανής. Σε συνδυασμό με την υψωμένη θέση του οδηγού, την υπερυψωμένη του συνεπιβάτη, και την υπέρ-υπερυψωμένη μπαγκαζιέρα, το τελικό κέντρο βάρους ανεβαίνει κάπου στα 4/5 του ύψους της μοτοσικλέτας, κατεβάζοντας την ευστάθειά της κάπου στο μηδέν. Με αυτές τις προδιαγραφές και τους νόμους της φυσικής εναντίον τους, συγκεκριμένοι κάποιοι ελίσσονται με στυλάκι οδηγού μηχανής πίστας, κάνουν ανόητες σφήνες (καθώς σε περίπτωση κλεισίματος/φρεναρίσματος έχουν φύγει "φέτα" ή κουτρουβαλώντας στην άσφαλτο), παίρνουν κλειστές στροφές γέρνοντας επικίνδυνα, μιλάνε στο κινητό κρατώντας το στο αριστερό χέρι (έτσι ώστε να μην είναι δυνατόν να πατήσουν το πίσω φρένο που βρίσκεται στη μανέτα του αριστερού χεριού), και γενικά βρίσκονται σε μια αφελή νιρβάνα ασφάλειας.

Οι ρόδες των περισσοτέρων Super Scooter είναι μικροσκοπικές σε σχέση με το μέγεθος, το εκτόπισμα και κυβικά τους, και σίγουρα ακατάλληλες για τους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους, ακόμη και στη φυσιολογική οδήγηση. Οι πιο ξεψαρωμένοι όμως, δεν θα χάσουν ευκαιρία να κάνουν "μπάντες" με τα λιωμένα λάστιχά τους, βάζοντας τους αγγέλους να χτυπάνε υπερωρίες και τις καρδιές των γύρω οδηγών να χτυπάνε τριακόσιους παλμούς το λεπτό. Προσφάτως είδα οδηγό τρίτροχου (οι δυο τροχοί μπροστά) Piagio MP3 να με προσπερνάει, περνώντας ξυστά ανάμεσα σ' εμένα και τα παρκαρισμένα ενώ αμέσως παρακάτω άνοιγε ο δρόμος, και να ανοίγει όλο μαγκιά και στυλάκι το γκάζι (σκύβω μπροστά για να φύγει ευκολότερα ο κώλος) κάνοντας "μπάντες". Όταν η μία από τις δύο μπροστινές χτύπησε σε υπερυψωμένο καπάκι υπονόμου, το τιμόνι παραλίγο να του φύγει από τα χέρια, και η καρδιά μου από τη θέση της, καθώς όλα αυτά συνέβαιναν ξαφνικά μπροστά στις ρόδες μου, με 60-70 χιλιόμετρα. Μάλλον ο τύπος επηρεάστηκε από το σχετικό site της Piagio, όπου εξυμνείται ο σχεδιασμός και τα κρατήματά του, και περιέχονται video's γρήγορης οδήγησης του. Όπου, όμως, οι δρόμοι είναι όντως ευρωπαϊκοί και οι οδηγοί κασκαντέρ σε ελεγχόμενες συνθήκες, ή "επαγγελματίες" ερασιτέχνες, με πλήρη στολή, γάντια και κράνος.


Σε κάποια μοντέλα οι καθρέφτες προεξέχουν χαμηλά κάτω από το τιμόνι δεξιά και αριστερά. Σχεδιαστικά είναι ωραίοι, αλλά πρακτικά εμποδίζουν το πέρασμα ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Οπότε οι οδηγοί τους απλώς τους κλείνουν (διπλώνουν όπως οι καθρέφτες των αυτοκινήτων) και κινούνται χωρίς να βλέπουν ποτέ πίσω τους. Το ίδιο κατηργημένα είναι και τα φλας τους εξάλλου όταν αλλάζουν λωρίδες. Στο κάτω κάτω, τίποτε δεν κινείται πιο γρήγορα από αυτούς, οπότε τι να ελέγξουν πίσω, και γιατί να βγάλουν φλάς;

Αν σκέφτεστε να αγοράσετε κάποιο τέτοιο μεγάλο Scooter, ζητήστε τη γνώμη κάποιου έμπειρου αναβάτη. Δεν ταιριάζει κάθε όχημα στις ανάγκες κάθε οδηγού. Αν έχετε ήδη τέτοιο Scooter, σας παρακαλώ προσοχή. Το μηχανάκι σας είναι ευρωπαϊκό και πολιτισμένο. Ας είναι και η οδήγησή σας. Γιατί οι δρόμοι και οι οδηγοί γύρω σας, δεν είναι.

(Από την άλλη, ούτε και καμιά από τις δύο μηχανές εδώ θα πρότεινα
για πρώτη μηχανή κάποιου. One step at a time. Νομίζω. Για 'μένα ήταν, 50 (ψόφια), 80( καλούτσικα), 250 (άρρωστα κάπως αλλά με θέληση και αντοχή), 350 (ζωντανά) και τέλος 400 (κάπως ατίθασα) κυβικά. Σε διάστημα 21 χρόνων.

11 σχόλια:

Γιώργος είπε...

Καλημερα!
Πολυ καλο ποστ!
Δεν νομιζω πως θα μπορουσες να μας καλυψεις παραπανω.
(Μισω τα σκουτερ και ολους αυτους τους πανιλιθιους οδηγους)
p.s το επομενο μου μηχανακι θα ειναι varadero :) (αν και το βλεπω να αργει λιγακι..)

DaNaH είπε...

Πολύ καλό ποστ όντως! Μακάρι αυτοί που οδηγούν scooterάκια και την βλέπουν χαρλεάδες να διαβάσουν την ανάρτησή σου αυτήν και να μάθουν κάτι! :)

Wire_n_Wood είπε...

Ευχαριστούμε για το post Acro! Εγώ υπόσχομαι να είμαι πολύ προσεκτικός αν κάποια μέρα δώσει ο Μεγάλος Καβαλάρης (πςςς, που τα βρίσκω, στα Δρακουλίνια?) και βάλω μπρος να πάρω δίκυκλο!

dddd είπε...

Αυτά τα scooter με τις 2 ρόδες μπροστά έχουν γίνει πολύ της μόδας παρόλο που είναι τα πλέον ασταθή και επικίνδυνα.

Γιώργος είπε...

Ειναι ασταθη και επικυνδινα τα συγκεκριμενα 3κυκλα ?
Says who ? εγω σε περιοδικο που διαβασα reviews μονο καλα λογια εγραφαν....
τωρα θα μου πεις αυτοι θελουν να πουλησουν.....αλλα και απο βιντεο που ειδα καλυτερη οδηγικη συμπεριφορα μου φανηκε πως ειχαν απο ενα απλο μηχανακι με 2 τροχους.....anyway...

trcoff.gr είπε...

Έχεις 1000 δίκια και βάλε. Προσωπικά οδηγώ μοτοσικλέτα μεγάλου κυβισμού και οι εν λόγω σκουτεράδες μου σπάνε τα νεύρα καθημερινά, κάνοντας όλα όσα προαναφέρεις και επιπλέον βάζουν after market εξατμίσεις super-sport λες και θα κυνηγήσουν με το αυτόματο τον Valentino Rossi.

Nicholas είπε...

Άσχετο, αλλά επειδή φτιάχνεις υπότιτλους, ίσως αυτό το εργαλείο να σου φανεί χρήσιμο :)
http://code.google.com/p/subdownloader/

Acro είπε...

@danah, μπα, εμείς τα διαβάζουμε, εμείς τα λέμε, μεταξύ μας. Ελπίζω στον φίλο του ξαδέλφου του, κολητού, του παλιού γνωστού από τον στρατό, που διάβασε αυτό το blog, και έκανε κουβέντα από σπόντα με κάποιον που έχει τέτοιο ή άλλο μηχανάκι. Για να το σκεφτεί λίγο πριν ξεχυθεί ξεβράκωτος (κυριολεκτικά) στην άσφαλτο.
@Deja_Voodoo: Προσεχτικά εσύ, από τα μικρά κυβικά και με το μαλακό :)
(Άκου εκεί ο Μεγάλος Καβαλάρης... Ποιος; Ο Σκύλος;)


@γιώργος: Καλοτάξιδος! τα τρίκυκλα super scooter πρέπει να είναι καλά και μακάρι να είναι, αν τα οδηγάς με σχετική έστω ασφάλεια, και σύμφωνα με τις "προδιαγραφές" τους. Στις οποίες δεν πιστεύω ότι περιλαμβάνονται "μπαντιές" με την μια από τις δυο ρόδες στο χαντάκιον.

@TRC OFF: Το πιο τραγελαφικό ίσως στην υπόθεση, είναι το ύφος "πιλότου" καθώς κάνουν τη σφήνα ανάμεσα σ' εσένα και το σταματημένο λεωφορείο με 80, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι αν δεν τους είχες δει, να κόψεις όσο χρειάζεται, θα είχαν γίνει είτε διαφημιστικό στο πίσω μέρος του Αστικού, είτε ενδιαφέρον δείγμα σε συγκεκριμένο μακάβριο τμήμα του Πανεπιστημιακού Ιατροδικαστικού.

Unknown είπε...

Δυστηχώς,(και το λέω με μεγάλη λύπη αυτό), δεν χρειάζεται να οδηγείς scooter(με 2, 3 ή και 5 ρόδες)για να είσαι Οδηγικός Ηλίθιος... Την περιγραφή που αναφέρεις Acro την είδα μπροστά μου σε οδηγό μίας Ninja 600cc... Με την σαγιονάρα του κλπ.
Εγώ ρε παιδιά δηλαδή που έχω σκάσει κοντά 1000 ευρώ για 3 κράνη,3 μπουφαν(καλοκαιρινό, χειμωνιάτικο), γκετες, παντελονια κλπ είμαι τοσο κοροίδο???
300 ευρώ είναι η κλήση για κράνος, ενώ με τα ίδια λεφτά πέρνεις και γ**ώ τα κράνη, και μάλιστα ανοιγώμενο να πέρνεις και αέρα το καλοκαίρι!!!
Είμαι 26 χρονών(χτες τα έκλεισα ο μαθουσάλας!)και οδηγός μοτοσικλέτας(και παπιού παλαιότερα) εδώ και κοντά 10 χρόνια. Αρνούμαι να δεχτώ πως άλλοι που έχουν τα διπλάσια χρόνια μου, ηλικιακά και οδηγικά έχουν τόσο λίγο μυαλό! Η απλά αρνούνται να δούν τι γίνετε στους δρόμους και οδηγούν με παροπίδες, σαν τα άλογα!
Έλεος!!!

bpetridis είπε...

ευχαριστώ για το άρθρο σας. Εγώ εδώ και 5 μήνες αγόρασα ένα σουπερ σκούτερ αλλά είναι σούπερ μόνο στο μέγεθος, 150κεκ έχει το καημένο. Τη δουλειά του την κάνει, πανεπιστήμιο-σπίτι-δουλειά... δεν είχα ξαναοδηγήσει μηχανή, ποτέ στη ζωή μου. Έμαθα λοιπόν και ακόμα μαθαίνω με αυτή την μηχανή... μια κινέζικη ότι νάναι μάρκα έχω παρεμπιπτόντως. Όσοι έμπειροι οδήγησαν το μηχανάκι μου, μου είπαν ότι είναι σαν βαρκούλα όταν θες να στρίψεις και δεν τραβάει μία. Το πιο δύσκολο που έχω παρατηρήσει εγώ είναι η στροφή... πρέπει να πατήσεις πολλά φρένα κάτι που είναι και επικύνδυνο για τον πίσω σου! βέβαια έχω φάει και εγώ την τούμπα και ακόμα δεν μπορώ να καταλάβω πως τα κατάφερα!! αλλά όσο οδηγάω μαθαίνω και κάποια στιγμή νομίζω θα ανέβω σε καμια Shadow ή κάτι τέτοιο. Ευχαριστώ.

(υγ: δεν έχω καμία σχέση με τους οδηγούς που περιέγραψες...εγώ με φόρμα οδηγάω και σπορτέξ!χεχ

Acro είπε...

@bpetridis. Όλοι με κάτι ξεκινάνε. Πάλι καλά που είναι 150 κυβικά. Θα έλεγα κάποια στιγμή να αλλάξεις το δίκυκλό σου με κάποιο 200-250 κυβικά οτιδήποτε, με συμπλέκτη. Ώστε να μάθεις να οδηγάς με συμπλέκτη στο χέρι και φρένο στο πόδι. Ώστε να περάσεις κάποια στιγμή σε μεγαλύτερα κυβικά. Γιατί οι απότομες μεταβάσεις, ειδικά στα δίκυκλα είναι επικίνδυνες :)