Κυριακή 20 Απριλίου 2008

Όπισθεν...

Άκουσα οι εξετάσεις οδήγησης θα δυσκολέψουν
αλλά δεν περίμενα αυτό...

(Για λόγους συντόμευσης των εξετάσεων, όπισθεν γωνία και παρκάρισμα θα εξετάζονται πλέον όπως στο video παραπάνω)

Πάνε σχεδόν είκοσι χρόνια που έκανα τα υποχρεωτικά μαθήματα οδήγησης.
Επειδή είχα δυο χρόνια στους δρόμους με το 50αράκι παπάκι, και επειδή οδηγούσα ήδη (τα καλοκαίρια στο χωριό το τρακτέρ του θείου μου, και μερικές φορές το autobianchi μας στους χωματόδρομους), πίστευα ότι ήξερα να οδηγάω και δεν χρειαζόμουν μαθήματα. Λάθος. Η οδήγηση δεν αφορά μόνο στο τεχνικό μέρος του χειρισμού ενός αυτοκινήτου (μοχλός ταχυτήτων, πεντάλ, τιμόνι, χειρόφρενο, φλας κλπ) αλλά και (κυρίως θα 'λεγα) στο "συμπεριφορικό" μέρος της οδήγησης. Αν οδηγούσαμε πάντα μόνοι μας στις ερημιές δεν θα είχε καμία σημασία. Η πλειοψηφία μας όμως οδηγά σε πολυσύχναστους δρόμους με πολλά οχήματα και πεζούς γύρω μας, και πρέπει να δείχνουμε την ανάλογη προσοχή. Να βλέπουμε καλά μπροστά, γύρω μας, καθώς και πίσω μας.
Ειδικά όταν κάνουμε όπισθεν. Η οποία όπισθεν ήταν ο λόγος που ξεκίνησα να γράφω τα παραπάνω, έκανα αυτή την τεράστια παρένθεση, και επιστρέφω…
Θυμάμαι πολύ καλά λοιπόν, και δεν νομίζω ότι άλλαξε κάτι από τότε, τον δάσκαλο οδήγησης να μου λέει:
-Για να κάνεις όπισθεν, αφού βάλεις την ταχύτητα, βάζεις το δεξί χέρι πίσω από το κάθισμα του συνοδηγού για βοήθεια, και γυρνάς ΟΛΟ το σώμα ώστε να βλέπεις καλά πίσω, τόσο στα δεξιά όσο και αριστερά του αυτοκινήτου. Με το αριστερό χέρι κρατάς το τιμόνι,
Πολύ σωστά. ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ. ΔΕΝ αρκεί να κοιτάζεις τους καθρέφτες κάνοντας όπισθεν. ΔΕΝ αρκεί να κοιτάζεις τους καθρέφτες κάνοντας όπισθεν. Aν το αυτοκίνητό είναι κανονικό επιβατικό με παράθυρο στο πίσω μέρος, ΔΕΝ αρκεί να κοιτάζεις τους καθρέφτες κάνοντας όπισθεν.
Το παιδάκι που θα τρέξει ανάμεσα στα παρκαρισμένα ΔΕΝ θα φανεί στους καθρέφτες. Η πραγματική απόσταση από το παρκαρισμένο πίσω και το πεζοδρόμιο ΔΕΝ φαίνεται στους καθρέφτες. Το κρυφό τοιχάκι, κολωνάκι, πεζουλάκι, ΔΕΝ φαίνεται στους καθρέφτες (καμιά φορά δεν φαίνεται ούτε και κοιτάζοντας πίσω!).Το μηχανάκι που θα έρθει να προσπεράσει και θα το χτυπήσεις με τη μούρη του αυτοκινήτου που πετιέται έξω καθώς παρκάρεις, ΔΕΝ θα φανεί στους καθρέφτες.
Προσφάτως με τη μηχανή, σταμάτησα οριακά πίσω από κύριο κοντά στα 60, ο οποίος έβγαινε από την πυλωτή της οικοδομής στο δρόμο κάνοντας όπισθεν γωνία 90 μοιρών. Στο αγανακτισμένο μου κορνάρισμα, (καθώς σταμάτησα μεν, αλλά αυτός συνέχιζε ακάθεκτος να κάνει όπισθεν επάνω μου) απάντησε με αφέλεια: "Ε, τι θέλεις; Δεν φαίνεσαι από τους καθρέφτες. Εσύ έρχεσαι από πίσω, πρόσεχε λίγο."
Πραγματικά πιστεύω ότι έχουμε όλοι ένα κοπάδι αγγέλους πάνω από τα οχήματά μας, και πάλι δεν μας προλαβαίνουν πάντα.
Δεν γίνεται όπισθεν κοιτώντας τους καθρέφτες. Είναι θέμα ζωής και θανάτου πολλές φορές. Όπως λένε και στον imagine (για άλλους λόγους) "Πείτε το και στους φίλους σας".

7 σχόλια:

kaloudis είπε...

συμφωνώ απόλυτα φίλε, αλλά δυστυχώς πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα σήμερα έχουν πολύ μικρό πίσω τζάμι. αυτό σε αναγκάζει εκ των προτέρων να κάνεις όπισθεν μόνο με τους καθρέπτες.
αν δεν κάνω λάθος, και το ταξί που οδηγείς δεν έχει πολυ καλή ορατότητα προς τα πίσω.

Acro είπε...

Είναι αλήθεια ότι κάποια καινούρια αυτοκίνητα έχουν μικρό "πίσω τζάμι". Γι αυτό υπάρχουν λύσεις, από τις πιο ακριβές ως τις πιο απλές. Κατά τα άλλα, αυτοκίνητα όπως το avencis μπορεί να μη σου επιτρέπουν να δεις οτιδήποτε έχει ύψος κάτω από ένα μέτρο (ο γράφων την έχει "πατήσει" αρκετές φορές με αόρατα κολωνάκια και πεζουλάκια των 30-60 εκατοστών), αλλά σίγουρα βλέπεις ένα πεζό, ένα μηχανάκι, ή ένα παρκαρισμένο αυτοκίνητο, και "υπολογίζεις" πόσο ακόμη μπορείς να πας πίσω. (ο υπολογισμός είναι κάτι που καταλήγει να κάνει κανείς ενστικτωδώς όσο γνωρίζει το αυτοκίνητό του.). Πάντως γενικά, δεν μπορεί να πει κανείς ότι ο οδηγός του μέσου οικογενειακού αυτοκινήτου, αν γυρίσει το κεφάλι του πίσω, δεν βλέπει αρκετά πράγματα. Δέκα φορές περισσότερα απ' ότι κοιτάζοντας στους καθρέφτες. Νομίζω :)

Acro είπε...

Επίσης κάτι τέτοιο, αλλά και κάτι άλλα ωραία ευρυγώνια που κολλάς στο "πίσω τζάμι" του SUV για παράδειγμα, και βλέπεις πολύ καλύτερα τι γίνεται πίσω σου. (δεν βρίσκω σχετικό link για την ώρα).

Επίσης δεν παίρνει πάρα πολλή ώρα να καθαρίσεις τα παράθυρα και να ρυθμίσεις τους καθρέφτες ώστε να βλέπεις τι γίνεται γύρω σου :)

Wire_n_Wood είπε...

Na pros8esw oti ektos apo ta "tufla" shmeia, mia allh akrws enoxlhtikh sunh8eia pollwn "pisinwn" einai na mhn kratane th deousa apostash apo to proporeuomeno oxhma, exontas uperbolikh empistosunh eite sta antanaklastika tous kai sta oxhmata tous (2kukla h' 4troxa) eite sto oti o mprostinos tous exei dei.

"Ma eixa bgalei flas edw kai mia wra"

Ekei mou gurizei to mati leme!

Nai re koufiokefale, otan pas "trenaki" pws 8a dw egw to flas sou?

nixx είπε...

deja, (αν και πιθανότατα θα το ξέρεις) ο καλύτερος τρόπος να ξεφορτωθείς τον κολιτσίδα που πάει τρενάκι πίσω σου, είναι να "χαϊδέψεις" το πεντάλ του φρένου. Όχι αρκετά ώστε να κόψεις ταχύτητα, αρκετά όμως για να ανάψουν τα φώτα των φρένων σου, και για να ψιλοχεστεί ο "τρενάκιας" !

Τώρα Acro, για την ολη οδική μας συμπεριφορά, τι να πρωτοπεί κανείς - για τους καθρέφτες έχεις απόλυτο δίκιο αλλά μακάρι να ήταν μόνο αυτό. Αλλά βλέπεις, πάντα φταίνε οι δρόμοι, η σήμανση, ο καιρός, το κράτος, κλπ, ποτέ εμείς.

Wire_n_Wood είπε...

Nixx, και με τους "δρόμους", τη "σήμανση", ο "καιρός", το "κράτος" κλπ, ρισκάρεις να "τσιμπήσεις" το φρένο;

Εγώ δεν το ρισκάρω...

Maria Mauri είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.