Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου 2008

Εκκίνηση σε ανηφόρα

Η δυσκολότερη ίσως ενέργεια που καλείται να κάνει ένας νέος οδηγός είναι να ξεκινήσει σε ανηφορικό δρόμο.

Η δυσκολία της εκκίνησης συνοδεύεται και από έναν αβάσιμο φόβο. Ότι το αυτοκίνητο θα φύγει προς τα πίσω και δεν θα σταματάει. Να πω κατ' αρχήν ότι με πατημένο φρένο είναι αδύνατον να φύγει πίσω το αυτοκίνητο, εκτός και αν έχουμε σταματήσει πάνω σε πάγο, λάδια, ή απίστευτη γλίτσα, και η κλίση του δρόμου είναι 70%. Με άλλα λόγια, όσο πατάτε φρένο (ή έχετε τραβηγμένο χειρόφρενο, εφ' όσον αυτό είναι σε καλή κατάσταση) το αυτοκίνητο δεν πρόκειται να πάει πουθενά.

Στο προκείμενο τώρα. Υπάρχουν τρεις τρόποι να ξεκινήσει κανείς σε ανηφόρα. Ένας λάθος και δύσκολος, ένας δύσκολος και ένας ευκολότερος και μηχανικά/τεχνικά σωστότερος.

Τους περιγράφω παρακάτω, θεωρώντας και στις τρεις περιπτώσεις ότι περιμένουμε σε κόκκινο φανάρι σε ανηφορικό δρόμο.

Ο λάθος και δύσκολος

Φτάνουμε στο φανάρι και καθώς σταματάμε βάζουμε πρώτη ταχύτητα. Από εκεί και πέρα για να μη φύγουμε πίσω πατάμε γκάζι και αφήνουμε συμπλέκτη τόσο ώστε να κάνει ότι ξεκινάει το αυτοκίνητο. Μόλις πάει μπροστά 10 εκατοστά πατάμε συμπλέκτη και ξανακυλάμε 10 εκατοστά πίσω, οπότε ξανά αφήνουμε συμπλέκτη, πάμε μπροστά 10 εκατοστά και ούτω καθ' εξής μέχρι να ανάψει το πράσινο οπότε και ξεκινάμε και φεύγουμε.

Ο τρόπος είναι ΛΑΘΟΣ γιατί α) μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να μας σβήσει επειδή δεν πατήσαμε αρκετό γκάζι ή αφήσαμε απότομα τον συμπλέκτη ή και τα δύο και β) η φθορά που προκαλείται στον συμπλέκτη σε τρία λεπτά σε ένα φανάρι είναι μεγαλύτερη από τη φθορά όλης της υπόλοιπης ημέρας.

ο δύσκολος

Φτάνουμε στο φανάρι και κρατάμε το αυτοκίνητο σταματημένο πατώντας φρένο. Όταν ανάψει πράσινο, πατάμε συμπλέκτη, βάζουμε ταχύτητα, και πολύ γρήγορα αφήνουμε το φρένο, πατάμε γκάζι και αφήνουμε συμπλέκτη ώστε να ξεκινήσουμε. Προφανώς λόγω ανηφόρας θέλει περισσότερο γκάζι από ότι σε ίσιο δρόμο. και περισσότερη ώρα με τον συμπλέκτη να κινεί οριακά το αυτοκίνητο, προκειμένου να υπερνικηθεί η ανηφόρα.

Με τον τρόπο αυτό α) το αυτοκίνητο θα φύγει λίγο πίσω μέχρι να γίνει η σύμπλεξη και να ξεκινήσουμε, οπότε μπορεί να χτυπήσουμε τον πίσω β) μπορεί να μας σβήσει γιατί δεν πέτυχε σωστά η αναλογία γκαζιού, συμπλέκτη οπότε μπορεί να μας χτυπήσει ο πίσω που ξεκίνησε βλέποντας το αυτοκίνητό μας να κινείται και δεν πρόλαβε να καταλάβει ότι σταματήσαμε πάλι και γ) Βασανίζουμε και φθείρουμε τον συμπλέκτη καθώς "παραλαμβάνει" το αυτοκίνητο να πηγαίνει προς τα πίσω και σε ανηφόρα και πρέπει να τα υπερνικήσει αμφότερα.

ο ευκολότερος και σωστότερος

Φτάνουμε στο φανάρι και φρενάρουμε κανονικά. Όταν το αυτοκίνητο είναι πλέον ακίνητο τραβάμε χειρόφρενο.

Μπορούμε πλέον να αφήσουμε το φρένο, το αυτοκίνητο θα παραμείνει ακίνητο.

Όταν είναι να ξεκινήσουμε, πατάμε συμπλέκτη, βάζουμε πρώτη και πατάμε το κουμπί απελευθέρωσης του χειρόφρενου με τον αντίχειρα ΧΩΡΙΣ να κατεβάσουμε το χειρόφρενο ακόμη. Αντιθέτως το κρατάμε τραβηγμένο επάνω με πατημένο το κουμπί απελευθέρωσης. Ξεκινάμε κανονικά την διαδικασία εκκίνησης πατώντας γκάζι και αφήνοντας σιγά σιγά συμπλέκτη. Όταν νοιώσουμε* το αυτοκίνητο να "κινείται" κατεβάζουμε σταδιακά το χειρόφρενο. Το αυτοκίνητο ξεκινάει κατ' ευθείαν μπροστά χωρίς να φύγει καθόλου πίσω και χωρίς να φθείρεται τίποτε περισσότερο από το φυσιολογικό. Αν το αυτοκίνητο κάνει ότι μας σβήνει γιατί δεν πατήσαμε αρκετό γκάζι πχ, απλώς πατάμε τον συμπλέκτη (για να μη σβήσει) και ξανατραβάμε το χειρόφρενο (δεν το έχουμε αφήσει από το χέρι μας έτσι κι αλλιώς ακόμη).

Η διαδικασία χρειάζεται εξάσκηση (όπως όλα άλλωστε). Βρείτε μια ήσυχη ανηφόρα και εξασκηθείτε με την άνεσή σας.

*Σημείωση: Τα περισσότερα αυτοκίνητα (εκτός από τα Μερσεντές, τα BMW τα 4Χ4 και κάποια σπορ μοντέλα) έχουν κίνηση στους εμπρός τροχούς ενώ το χειρόφρενο μπλοκάρει ΜΟΝΟ τους πίσω. Καθώς οι μπροστά τροχοί θα παίρνουν κίνηση από τη μηχανή, θα "νοιώσουμε" το αυτοκίνητο να προσπαθεί να κινηθεί, σημάδι ότι είναι η ώρα να κατεβάσουμε το χειρόφρενο. Η τεχνική δεν διαφέρει στα αυτοκίνητα με πίσω κίνηση ή τετρακίνηση. Απλώς στα προσθιοκίνητα μοντέλα «νοιώθουμε» ευκολότερα τη στιγμή που πρέπει να αρχίσουμε να κατεβάζουμε χειρόφρενο.

38 σχόλια:

Lipis είπε...

Η δυσκολότερη ενέργεια που καλείται να κάνει ένας νέος οδηγός (την ίδια μέρα που πήρε και το δίπλωμα στα χέρια του) είναι να ανεβαίνει μια ανηφόρα και να βλέπει στο βάθος ότι το φανάρι κοκκινίζει.. να μην έχει κολλημένο το Ν από πίσω και πίσω του ακριβώς να έχει έναν ταρίφα...!! Νομίζω είχα προσπαθήσει να το ξεκινήσω με τον λάθος και δύσκολο τρόπο.. μιας και αυτό είχα μάθει (και καλά στα μαθήματα οδήγησης...) αλλά μου έσβησε η μηχανή.. και ξεκίνησα προς τα πίσω.. ΠΑΝΙΚΟΣ..!! νόμιζα πως τον χτύπησα.. και άντε τώρα να το ξαναξεκινήσω.. το πόδι μου άρχισε να τρέμει.. ο ταρίφας κορνάρει.. και τελίκα τα κατάφερα με τον εύκολο τρόπο... που τότε για μένα ήταν λίγο πιο δύσκολος..!!

Acro είπε...

Ο νόμος του Μέρφυ ισχύει ΕΙΔΙΚΑ για τους νέους οδηγούς, αλλά αυτό το ξέρουμε ε;
Η ιστορία σου μου θύμισε μια δικιά μου. Είκοσι χρόνια και μερικούς μήνες πριν, μπαίνω για πρώτη φορά στην Τσιμισκή (από ΧΑΝΘ) με το "ψόφιο" 6βολτο, honda παπάκι που είχα τότε.
Η είσοδός μου έγινε στην αριστερότερη λωρίδα της Τσιμισκή. Σκοπός μου ήταν να φτάσω και να ανηφορίσω τελικά την Βενιζέλου. Μου πήρε ΟΛΗ την Τσιμισκή για να καταφέρω να αλλάξω 3 λωρίδες και να στρίψω τελικά δεξιά στη Βενιζέλου.
Όλοι κάπου κάποτε ξεκινάμε. (τσσσσ τι σκέψη, κάτσε να το σημειώσω αυτό το τελευταίο)

Myself είπε...

Επιτελους ενα αρθρο που με βοηθησε να μην σκοτωσω κανεναν στο δρομο!!!

Ευχαριστω

Σημ. Να θυμηθω να αγορασω Ν(εος κινδυνος)!!!

Acro είπε...

@Myself: Να 'σαι καλά και καλά χιλιόμετρα. Η οδήγηση είναι από τα πράγματα που όσο παλιώνεις, τόσο πιο "ψαρωμένος" (θα έπρεπε να) γίνεσαι. Επειδή μέρα με τη μέρα καταλαβαίνεις ότι οι κίνδυνοι εμφανίζονται από το πουθενά. Και επειδή η φιλοσοφία της οδήγησης καταλήγει στο εξής απλό: Να πας από το σημείο Α στο σημείο Β χωρίς να πάθεις ή να προκαλέσεις ατύχημα. Οπότε τα μάτια σου 1114, όταν κάνεις λάθη να τα μελετάς για να μην τα ξανακάνεις, μην θεωρείς τίποτε δεδομένο (προτεραιότητες, φανάρια, φλας κλπ), καθαρά τζάμια και καθρέφτες, και το μυαλό στο δρόμο.
(Ελπίζω να μην ακούγομαι σαν εγχειρίδιο ασφαλούς οδήγησης του 1970 :))

Myself είπε...

@Acro

Απο την μηχανη μου ακομη δεν παιρνω τιποτα ως δεδομενο, μα τιποτα λεμε, ουτε καν τον ΚΟΚ και μεχρι τωρα δεν εχω κανενα ατυχημα, 25 χρονια τωρα.

Οσν αφορα το αυτοκινητο καθε φορα που μπαινω μεσα μαθαινω και κατι καινουργιο, ακομη και αυτο που ειπες, τις προαλες ειχα θαμπα τζαμια και ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ που/ποιος ηταν ο διακοπτης του ξεθολωματος και ενω εκανα οπισθεν ακουμπησα τον πισω αλλα μιας και ειχα πολυ μικρη ταχ και συναισθηση του που ειμουνα δεν εκανα ζημια, τελικα τα μικρα πραγματα μπορουν να σε γλυτωσουν απο ΜΕΓΑΛΟΥΣ μπελαδες.

Ευχαριστω και παλι.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΟ πραγμα ειναι να ξερει κανεις τον "ογκο" του, που χωρας που δεν χωρας και ΤΙ μπορει να κανει η οχι το αυτοκινητο σου.

Σημ. Ακομη δεν εχω βαλει Ν.!

Acro είπε...

@Myself
Αφού οδηγάς μηχανή 25 χρόνια, (εγώ 24 "νόμιμα" αν τα υπολογίζω σωστά), δεν σε φοβάμαι :) Ο ΚΟΚ είναι το τελευταίο πράγμα που πρέπει να θεωρήσει κανείς δεδομένο, προφανώς...
Για το μπαρμπρίζ μπροστά, να ξέρεις ότι χειμώνα καλοκαίρι, αν βάλουμε κλιματισμό (όχι απλώς αέρα) να το φυσήξει, το ξεθολώνει αμέσως.
Όσο για όπισθεν, έχω κάνει κάτι άκυρες κι εγώ (με το ταξί ειδικά σε αυλές, στενά κλπ) και έχω βρει σε χαμηλά και αόρατα εμπόδια. Κακώς και μου το χρεώνω. Αν δεν είσαι σίγουρος, αν δεν βλέπεις πού πηγαίνεις, σταματάς και βγαίνεις να ελέγξεις πρώτα. Ακόμη και με ελάχιστη ταχύτητα, ένα βουλιαγματάκι, ένα σημάδι θα το αποκτήσεις. Γιατί; :)

Συμφωνώ φυσικά για τον "όγκο". Αυτό που προβληματίζει τους περισσότερους νέους οδηγούς, είναι το "πόσο μπροστά φτάνει η μούρη του αυτοκινήτου" καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις δεν βλέπεις τα όρια από τη θέση του οδηγού. (Το παθαίνει κανείς και όταν οδηγεί "άγνωστο" αυτοκίνητο. Καλό είναι να έχει ρίξει μια ματιά λοιπόν στο πόσο προεξέχει ο προφυλακτήρας μπρος και πίσω ΠΡΙΝ μπει να οδηγήσει.
Όσο για το τι μπορεί και τι όχι να κάνει το αυτοκίνητο, ειδικά στα θέματα του "ρεπρίζ" (απόκριση του γκαζιού στην εκκίνηση/προσπέραση), στην απόσταση φρεναρίσματος αλλά και στην ευστάθεια/ικανότητα να παίρνει στροφές χωρίς να φύγει από το δρόμο, πρέπει να υπολογίζουμε και τον αστάθμητο παράγοντα (στιγμιαία ατροφία του κινητήρα για το πρώτο, λάδια στο δρόμο, φθαρμένα λάστιχα για το δεύτερο και το τρίτο.)

Το Ν να το βάλεις! Είναι υποχρεωτικό για τους πρώτους 6 μήνες, και κάνει τους άλλους να σε προσέχουν λίγο παραπάνω. Μην ντρέπεσαι να έχεις Ν. Δεν είναι κακό. Και, στο κάτω κάτω κανείς δεν ξέρει αν είναι για σένα ή για κάποιον άλλον που οδηγεί το ίδιο αυτοκίνητο :)

καλά χιλιόμετρα

Myself είπε...

Μια ωρα εγραφα για τα παθηματα μου και δεν τα βλεπω γραμενα... τα φαγε η μαρμαγκα μου φαινετε!!!! :-(

Myself είπε...

Ειχα ξεκινησει να γραφω περιληψη αλλα τελικα σκεφτηκα να σας δειξω με βιντεο τι συνεβει διοτι εγω εχω βαλει καμερα να κοιταω το parking εξω απ το εργοστασιο, θα το ανεβασω σε κανα δυο μερες και τα λεμε ξανα... καλο Σ/Κ.

Acro είπε...

@Myself κρίμα που χάθηκαν. Καμιά φορά το blogger τα κάνει αυτά. (Γι' αυτό πριν πατήσεις post, κάνεις ένα Ctrl+A και Ctrl+C για να τα πάρεις copy στο πρόχειρο μη γίνει η στραβή)

Δώσε βίντεο στον λαό.
Καλό Σ/Κ επίσης :)

Myself είπε...

Ελπιζω καπιοι να μαθουν κατι απο αυτο που εγινε... Δεστε το.

http://www.youtube.com/watch?v=kt3UEGbcp-Q

Acro είπε...

@Myself Ευτυχώς δεν έπαθε κανείς τίποτε. Η "μπαντιά" δεν σου βγήκε όπως έπρεπε, και λόγω απειρίας δεν φρέναρες.
Ανώδυνο μάθημα, πέρα από τις υλικές ζημιές. Και όχι, δεν οδηγάμε εκνευρισμένοι, πιωμένοι, νυσταγμένοι. Όσο το αυτοκίνητο κινείται χρειάζεται όλη η προσοχή μας.

(Το κρίσιμο σημείο του βίντεο βρίσκεται κάπου στο 2:26
Απευθείας link για τους ανυπόμονους, εδώ http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=kt3UEGbcp-Q#t=146s

Myself είπε...

Βασικα ο λογος που ΔΕΝ πατησα φρενο ενω προσπαθησα ειναι ο εξης... και παρακαλω να τον κατανοησετε.

Εχω (λογω απειριας) μια συνηθεια, να οδηγω ΧΩΡΙΣ να φοραω το δεξι παπουτσι μου για να εχω καλλυτερη επαφη με το που βρισκετε το ποδι μου, δοκιμασα και με παπουτσι αλλα "βαρενε" το ποδι μου στο γκαζι οποτε το βγαλα.

Οταν μπηκα στο αυτοκινητο απο τα νευρα μου και απο την βιασυνη να φυγω απ τον χωρο ΔΕΝ το εβγαλα με αποτελεσμα οταν χρειαστηκα το φρενο το ποδι μου να μην το βρει "μονο" του το φρενο.

Το μαθημα που πηρα απο το συμβαν ειναι οτι δεν αξιζει για κανεναν και για τιποτα να σκοτοθω η να σκοτωσω καποιον, εξαλλου παντα θα με περιβαλουν μακακες απυθμενου βαθους οποτε καλα θα κανω να ηρεμησω.

Σημ. Παρατηρησες οτι γυρνουσα το τιμονι σα τρελος? Φαινετε ολοκαθαρα αλλα παντως δεν ειδα διαφορα στο βιντεο, νομιζεις οτι αν ειχα βαλει τετρακινηση θα αλλαζε τιποτα?

Οπως και να χει καλλυτερα που το επαθα εκει παρα ας πουμε στην ατικη οδο που το αποτελεσμα θα ηταν τραγικοτερο και ισως δεν μιλαγαμε σημερα.

Acro είπε...

@Myself, όπως είπες είσαι άπειρος, και αυτό φταίει για όλα. Ψυχραιμία, και δώσε χρόνο στον εαυτό σου.

Καταλαβαίνω ότι την καλύτερη οδήγηση την κάνεις "ξυπόλητος", αλλά δεν γίνεται να οδηγείς πάντα έτσι, ούτε να μάθεις μ' αυτόν τον τρόπο. Είναι σαν να λες (επειδή οδηγάς μηχανή όπως είπες) ότι το χειμώνα δεν φοράς γάντια επειδή "δεν καταλαβαίνεις πόσο ανοίγεις το γκάζι". Είναι θέμα εξάσκησης. Προτίμησε χαμηλά, λεπτά αθλητικά (τα μποτάκια, ακόμη και του μπάσκετ δεν ενδείκνυνται, καθώς περιορίζουν την κίνηση στον αστράγαλο και έχουν χοντρές σόλες). Ακόμη κι αν φοράς γενικά μποτάκια, έχε στο αυτοκίνητο ένα ζευγάρι αθλητικά για την οδήγηση. Μιλάω για κάτι τέτοιο http://pacman0520.blog.com/2010/06/29/shoes-for-driving/ χωρίς να διαφημίζω τα συγκεκριμένα, για να πάρεις μια εικόνα τι εννοώ.

Από τη στιγμή που ξεκινάς να στρίβεις, η τροχιά σου για το κάπως έμπειρο μάτι είναι εμφανής. Δεν υπάρχει περίπτωση να αποφύγεις το παρκαρισμένο στρίβοντας.
Η τετρακίνηση δεν θα άλλαζε ΤΙΠΟΤΕ. Αντιθέτως θα είχες καλύτερη πρόσφυση και θα τον χτυπούσες πιο "δυνατά". Η απόσταση από τη στιγμή που στρίβεις είναι τόσο μικρή που δεν σώζεσαι παρά μόνο με φρένο. Ως αρχάριος καθυστέρησες να πατήσεις φρένο, ζορίστηκες λόγω παπουτσιών και δεν έγινε τίποτε.
(Στη μοτοσυκλέτα θα ήταν το κλασικό αντίστοιχο του αρχάριου που τρομάζει και δεν κλείνει το γκάζι, αντιθέτως το ανοίγει περισσότερο συνήθως και αδυνατεί να θυμηθεί να πατήσει φρένο. Πάγωμα πανικού.)

Σε ένα χρόνο από σήμερα θα βλέπεις το βίντεο και τα σχόλιά σου και θα λες "τι βλ@κας". Δεν είναι έτσι. Αυτό σημαίνει "αρχάριος". Λάθη. Το θέμα είναι να μαθαίνεις από αυτά όπως είπαμε :)

Myself είπε...

Ευχαριστω για ολες τις συμβουλες και μερικες θα προσπαθησω να τις ακουσω.

Μετα απ οταν μπηκα στο αυτοκινητο πλεον οταν οδηγο την μηχανη μου αντιμετωπιζω ολους τους αλλους οδηγους εντελως διαφορετικα, λιγοτερα κορνα ρισματα αφηνω αρκετο χωρο στον αλλο για ελλιγμους και καθομαι καπου που να ξερω οτι με βλεπει, ελπιζω καποτε να γινω (και θα γινω) καλλυτερος οδηγος και λιγοτερο επικινδυνος για μενα και για τους αλλους.

Ευχαριστω και παλι.
Καλη σου μερα...
Νικος

Acro είπε...

@Myself (μόνο μερικές συμβουλές μου; αααα θα σε μαλώσω :))

Μακάρι όλοι οι οδηγοί αυτοκινήτου να είχαν οδηγήσει ΚΑΙ μηχανές, και αντιστρόφως. Καταλαβαίνεις πολύ περισσότερα πράγματα για το "άλλο" όχημα και οδηγείς πολύ σωστότερα.
Σίγουρα θα γίνεις καλύτερος οδηγός με τον καιρό. Να 'σαι καλά :)

Myself είπε...

Παιδια ασχετο αλλα τελικα ενας απο τους μεγαλυτερους φοβους μου δεκαετειες τωρα ηταν οι ταχυτητες, ενα σας λεω ποιο γελοιο πραμα απο δαυτες δεν υπαρχουν.

Ποιο πολυ ανησυχω αν θα βρω το χερουλι να ανοιξω την πορτα παρα αυτες!!!

Myself είπε...

Αν και δεν νομιζω να το διαβασει κανεις αλλα πλεον δεν εχω κανενα φοβο στην οδηγηση, μπορω να οδηγησω και με αρβυλες απ τον στρατο!!!!

Το σημαντικοτερο τελικα ειναι καποιος μεσα στο αυτοκινητο να εχει ΕΠΙΓΝΩΣΗ της καταστασης τριγυρω του και να μπορει να "διαβασει" τους αλλους για την αποφυγη δυσαρεστων καταστασεων.

Α και το ρανταρ που εβαλα πισω για το παρκαρισμα ΕΙΝΑΙ ολα τα λεφτα. Βαλτε οσοι δεν εχετε και θα με θυμηθείτε.

Καλα να ειστε ολοι και τα ματια δεκατεσσερα στο δρομο.

Νικος

Panayiotis Lipiridis είπε...

Όλα και κάποιος το διαβάζει... :)

Acro είπε...

:)
Εγώ πάλι χαίρομαι που διαβάζω μια τόσο ώριμη και σωστή άποψη για την οδήγηση και το δρόμο, μόλις δυο χρόνια μετά τις πρώτες οδηγικές εμπειρίες.
Keep your eyes on the road, your hands upon the wheel...

Nea odhgos είπε...

Αυτή έιναι η μαγεια του ιντερνετ! Να μπορεις να μαθεις ανώδυνα από τα λάθη των άλλων! Πολύ ενδιαφέρουσα η συζήτηση σας! με βοήθησε να σκεφτώ πολλά!

Acro είπε...

Με συγκινεί που ένα post γραμμένο το 2008 βοηθάει μια νέα οδηγό 6 χρόνια μετά. Ειδικά όταν αυτή αφήνει σχόλιο :)

Φίλιππος Μπλατσούκας είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Acro είπε...

Καλησπέρα, Φίλιππε.
Καλοτάξιδος κατ' αρχήν. Ψυχραμία και πολλή προσοχή. Να ρυθμίζεις καθρέφτες κλπ πριν ξεκινήσεις. Κοίταγμα πολλές φορές δεξιά αριστερά στις διασταυρώσεις, ΑΚΟΜΗ κι αν έχεις πράσινο ή προτεραιότητα.

Στις ερωτήσεις σου τώρα.
1. Όπως όλα, χρειάζεται εξάσκηση. Χαίρομαι που έχεις αυτοκίνητο που δεν κυλάει πίσω, αλλά επειδή κάποια στιγμή πιθανότατα θα οδηγήσεις και αυτοκίνητο χωρίς τέτοιο σύστημα, θα σε συμβούλευα να μάθεις τον σωστό τρόπο όσο ακόμη είναι νωρίς για να μη βρεθείς με "κακές" συνήθειες.
Βρες μια ήσυχη ανηφόρα, σταμάτα και ξεκίνα πολλές φορές εκεί. Αν είναι δυνατον με τον "σωστό" τρόπο. Το γιατί νομίζω το είχα αναλύσει αρκετά στο αρχικό ποστ.
Πάντως, για να σου "χοροπηδάει" ή να σου σβήνει το αυτοκίνητο, μάλλον δεν πατάς αρκετό γκάζι.
Επίσης, αν και θεωρητικά σου λένε "άσε σιγά σιγά συμπλέκτη και ταυτόχρονα πάτα γκάζι" η διαδικασία είναι λίγο διαφορετική. Πρώτα πατάς γκάζι (3-4 χιλιάδες στροφές, ανάλογα με την κλίση της ανηφόρας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ξεκινάς με το μάτι στο στροφόμετρο) και αρχίζεις να αφήνεις συμπλέκτη μέχρι να νοιώσεις το αυτοκίνητο να ξεκινάει. Δίνεις λίγο περισσότερο γκάζι και συνεχίζεις να αφήνεις τον συμπλέκτη σταδιακά. Το άφημα του συμπλέκτη στην πρώτη (όπως και στην όπισθεν) γίνεται αργά, μέχρι να μάθεις (αυτοματικά) που σταματάει να απομονώνει και αρχίζει να μεταδίδει την κίνηση.
Δεν ξέρω αν γίνομαι κατανοητός. Είναι λίγο δύσκολο να περιγραφεί και θέλει εξάσκηση.

2. Αν καταλαβαίνω σωστά, όταν βάζεις δευτέρα, το αυτοκίνητο "χοροπηδάει". (Κάνει βατραχάκια, έλεγε ο δικός μου δάσκαλος οδήγησης). Αυτό σημαίνει ότι μάλλον αλλάζεις ταχύτητα πολύ νωρίς, το αυτοκίνητο δεν έχει επιταχύνει αρκετά και ο κινητήρας παλεύει να μη σβήσει.
Κανονικά πρέπει να κάνεις το εξής:
Βάζεις πρώτη κλπ, επιταχύνεις μέχρι να φτάσεις τις 3-4 χιλιάδες στροφές (σχετικό είναι αυτό, εξαρτάται από τις σχέσεις των ταχυτήτων του κάθε αυτοκινήτου), και μετά απλώς αφήνεις γκάζι, πατάς συμπλέκτη, βάζεις δευτέρα, αφήνεις συμπλέκτη και ξαναπατάς γκάζι.
Και αυτό θέλει εξάσκηση. Βρες ήσυχο δρόμο και κάνε εκκίνηση, πρώτη-δευτέρα σταμάτημα. Προσπάθησε να συνειδητοποιήσεις τι ακριβώς συμβαίνει και το αυτοκίνητο δεν συμπεριφέρεται όπως θα έπρεπε. Λίγο γκάζι; Πολύ γκάζι; Απότομο άφημα συμπλέκτη;

Να σημειώσω και το εξής που ίσως δεν είναι προφανές. Αν ξεκινήσεις με πολλές στροφές και αφήσεις σχετικά απότομα τον συμπλέκτη, θα σπινάρεις. Αν ανεβάζεις στροφές και κρατάς τον συμπλέκτη στο μεταίχμιο μεταξύ μετάδοσης/μή μετάδοσης κίνησης, τρώς τον συμπλέκτη σου. Οι περισσότερες κινήσεις στην κανονική οδήγηση είναι μικρές και "αρμονικές".

Επίσης, μη διστάσεις να επανέλθεις αν δεν σε κάλυψα ή δεν έγινα κατανοητός.

Myself είπε...

Αν σβησει το αυτοκινητο ειναι βασικα προβλημα του πισω ειδικα αν εχεις Ν
Απλα εχε το νου σου στο φρενο και με τον καιρο θα καταλαβεις την σχεση συμπλεκτη/γκαζι ωστε αν χρειαστει να κρατας το αυτοκινητο ακινητο χωρις φρενο και υπο τον ελενχο σου ΑΝ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ.
Οσες φορες μου εσβησε εμενα σε αποτομη ανηφορα απλα το αφησα να κυλησει απαλα πισω και μετα ξαναεβαλα μπρος.
Γενικα οτι σου φαινεται βουνο τωρα θα γελας σε 2-3 μηνες.
Α και βαλε ρανταρ για οπισθεν αν δεν εχει ηδη, ΦΟΒΕΡΑ χρησιμο.

Τωρα αν θα σε βρισουν οι αλλοι, μια πραγματικοτητα που θα ανακαλυψεις ειναι οτι οσο και καλα να οδηγεις τα καντηλια σου θα τα φας, μερικες φορες δικαιολογημενα και μερικες φορες οχι.
Αλλα και θα ριξεις καντηλια οσο και αν θες να εισαι ρομαντικος στην αρχη.
Δεν γινετε αλλιως.
Απλα να μεινεις στα λογια και να μην περασεις στις πραξεις διοτι εκει εχεις προβλημα.

Σημ. Κοιτα να δεις ΠΟΣΑ χρονια περασαν και ακομα εδω είμαστε.

neosOdigos είπε...

Τι να πω και εγώ βρε παιδιά..Δίπλωμα εδώ και δέκα χρόνια και δεν τόλμησα ποτέ να πιάσω τιμόνι. Είναι ψυχολογικό..ούτε με εμπιστεύομαι ούτε έχω αυτοπεποίθηση! Όλο λέω οτι θα αγοράσω αυτοκίνητο και όλο στα λόγια μένω.

Ο φόβος είναι τεράστιος για κάτι τόσο απλό όπως λένε όλοι. Και τα χρόνια περνάνε, εγώ μεγαλώνω και μαζί μ εμένα γιγαντώνεται και η φοβία.

Ελπίζω να το διαβάσει κάποιος. Ευχαριστώ.

Acro είπε...

@neosOdigos όλα είναι "απλά" αν εξασκηθείς και εξοικιωθείς. Φοβόσουν όταν έκανες μαθήματα για το δίπλωμα ή σου βγήκε μετά;
Εν πάσει περιπτώσει, πάρε κάποιον φίλο με το αυτοκίνητό του και πήγαινε σε ανοιχτωσιά. Γήπεδο, αλάνα, ερημιά, κάπου που θα δυσκολευτείς να τρακάρεις κάτι. Μετά άρχισε τα ξεκίνα-σταμάτα, για να βεβαιωθείς ότι μπορείς να σταματήσεις το αυτοκίνητο όταν θελήσεις. Θα έλεγα μάλλιστα να σε αιφνιδιάζει ο φίλος σου "σταμάτα!" για να αποκτήσεις την εξοικίωση του φρεναρίσματος χωρίς σκέψη.
Γενικά εξοικιώσου με όλα τα χειριστήρια. Θα πρέπει να μπορείς να κάνεις τα πάντα χωρίς να πάρεις τα μάτια σου απ' το δρόμο. (Έχω δει κοπέλα να κοιτάζει στα πόδια της να βρει το φρένο. :))

Γενικά, αν σε ενδιαφέρει να οδηγήσεις, πρέπει να εξασκηθείς.
Να ξανακάνεις και κανένα μάθημα ίσως, επαναληπτικό, αν νοιώθεις καλύτερα με δάσκαλο δίπλα. Η οδήγηση, όπως η θάλασσα η φωτιά και η γυναίκα, θέλει σεβασμό, προσοχή και αγάπη... :)

neosOdigos είπε...

Καταρχάς ευχαριστώ που απάντησες!!

Η φοβία προήλθε από έλλειψη αυτοπεποίθησης. Όταν έκανα μαθήματα ήμουν στην κοσμάρα μου. Το πήρα για πλάκα. Αλλά μετά σκεπτόμενος οτι δεν υπάρχει ο δάσκαλος δίπλα να σώσει τυχόν λάθη, το παράτησα. Κι όμως ο δάσκαλος μου έλεγε οτι είχα τα φόντα να γίνω οδηγάρα..

Τα χρόνια πέρασαν και ο φόβος έγινε κόμπλεξ. Ξαναέκανα μαθήματα..εντάξει λίγο άγχος (πολύ ιδρώτας όμως) και κάπως το πήγα το πράγμα. Ο δάσκαλος απορούσε..ακόμα θυμόταν οτι ήμουν από τα καλύτερα διπλώματα που είχε δώσει..

Και παρόλα αυτά πάλι το άφησα από φόβο..δεν θέλω να υποχρεωθώ σε κάποιον φίλο. Οικογένεια κλπ έχουν παρατήσει κάθε προσπάθεια για να με σπρώξουν προς το τιμόνι. Έχουν πειστεί οτι δεν πρόκειται να οδηγήσω. Θεωρείται δεδομένο.

Λέω να ξαναπάω πάλι στον δάσκαλο αν και την τελευταία φορά μου είπε οτι δεν πρόκειται να μου ξανακάνει κάτι παραπάνω.. Σύγχυση στο μυαλό μου!

Acro είπε...

@neosOdigos Η φοβία της οδήγησης είναι συνηθισμένη. Το αναλύεις πολύ καλά. Και όσο αναλύεις ένα φόβο, όσο καταλαβαίνεις την προέλευσή του, τόσο τον αποδυναμώνεις.
Οπότε, αν σε ενδιαφέρει όντως να οδηγήσεις, επίθεση στο πρόβλημα. Ψάξε και στο Internet σχετικά άρθρα κλπ, έχει αρκετά. Πχ, αυτό http://www.boro.gr/26300/pws-tha-kseperasw-th-fovia-ths-odhghshs
και αυτό http://social-consultancy.blogspot.gr/2014/02/blog-post_24.html

neosOdigos είπε...

Φίλε μου σ' ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο που διέθεσες.. Τα links πολύ διαφωτιστικά και αναγνώρισα αυτό που με διακατέχει. Φόβος ατυχήματος και φόβος οτο το αυτοκίνητο θα γίνει ανεξέλεγκτο λόγω δικής μου αδυναμίας.

Σου υπόσχομαι οτι θα ξαναγράψω εδώ..Και εύχομαι να είμαι σε διαφορετική θέση απ'ότι σήμερα!! Και πάλι ευχαριστώ! Ειλικρινά !

Myself είπε...

Αναρωτιεμαι neosOdigos αν οδηγεις μηχανη η εστω ποδηλατο.
Εγω ειχα δυο φοβιες, να μην μου σβησει στην ανηφορα και τον χειρισμο ταχυτήτων.
Οι ταχυτητες τελικα ηταν μια ανοησια και μιση, και το σβησιμο μια ανοησια σκετη, διοτι αν σου σβησει και δεν εισαι ικανος να βαλεις γρηγορα μπρος τραβας χειροφρενο και βαζεις μπρος με το πασο σου, εκει το Ν στο πισω τζαμι αλλα και σε αλλες περιπτωσεις παιζει σημαντικο ρολο, ακομη και σε τρακαρισμα ακομη και αν φταις.
Το ποιο σημαντικο ηταν τελικα για μενα να ξερεις που βρισκεσαι, τον ογκο του αυτοκινητου σου και να μπορεις να υπολογισεις αποστασεις κατι που δεν ειχα προβλημα ετσι κι αλλιως.

Επισης το ρανταρ παρκαρισματος θα σε βοηθησει πολυ και αν δεν εχει το αυτοκινητο σημερα κοστιζει μονο 15 ευρω.

Εμαθα εγω που δεν εκανα ποτε κανενα μαθημα παρα μονο 2-3 με εναν γειτονα και αυτο σε μεγαλο παρκινγκ ειμαι σιγουρος οτι θα μαθεις και εσυ και μετα απο 6 μηνες θα διαβαζεις αυτα που εγραψες και θα γελας.

Myself είπε...

Ξεχασα να πω οτι το σβήσιμο μηχανης σε μεγαλη κατηφορα γυρνας το κεφαλι σου και οδηγεις αναποδα με σβηστη μηχανη μεχρι να εισαι ασφαλης η το πολυ πολυ τραβας χειροφρενο και περιμενεις να αδειασει ο δρομος πισω σου.

Acro είπε...

Καλώς τον Myself :) Χαίρομαι που σε ξαναβλέπω :)
Μια "παρατήρηση" μόνο. Με σβηστό κινητήρα καλό είναι να μην κινείται κανείς, ούτε μπρος ούτε πίσω. Τα περισσότερα νέα αυτοκίνητα (για να μη πω όλα)έχουν υδραυλικό τιμόνι και υδραυλική υποβοήθηση στο φρένο. Αυτό σημαίνει ότι με σβηστό κινητήρα α)το τιμόνι στρίβει ΠΟΛΥ δύσκολα και β) μετά από 2-3 φρεναρίσματα χάνεται η πίεση, το φρένο γίνεται πέτρα και πατιέται επίσης ΠΟΛΥ δύσκολα. Αν σβήσει η μηχανή στην ανηφόρα λοιπόν καλύτερα να πατήσουμε φρένο ή/και να τραβήξουμε χειρόφρενο και να ξαναβάλουμε μπροστά. Ο φόβος ότι το αυτοκίνητο "θα φύγει πίσω" είναι απ' τους κλασικότερους κάθε οδηγού. Δεν είναι καθόλου εύκολο να συμβεί, όμως. Για πόσα ατυχήματα τύπου "του έφυγε το αυτοκίνητο πίσω σε ανηφόρα" έχετε ακούσει; Εγώ για κανένα πάντως :)

Myself είπε...

Παρομοίως φίλε, σε συμβουλεύω να μεταφερεις το όλο θέμα και κάπου αλλού (FB πχ) γιατί θα στεναχωρηθω αν χαθεί για τον άλφα η βήτα λόγο!
Μίλησα για διολίσθηση βασικά και όχι κίνηση,
Μιλάμε για 4 με 7 μέτρα το πολύ.
Το είχα πάθει στην απότομη ανηφορια που έχω εδώ κοντά
και αντί να πανικοβληθω (στον πρώτο μήνα)
Το άφησα και κύλισε πίσω, τότε ήμουν ανίκανος να το βάλω μπρος
με κλίση ... Φυσικά όχι πλέον.
Και φυσικά έχεις δίκιο για τα υδραυλικά.

Να σαι πάντα καλά
Νίκος

Panagiotis Pak είπε...

Καλησπέρα παιδιά!! Έχω και εγώ τον φόβο με την ανηφόρα και πολύ έντονο μάλιστα. Έχω τ δίπλωμα 3 χρόνια και λόγο σπουδών έφευγα εκτός της πόλης μου και έτσι σταματαγα να οδηγώ για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τώρα πού γυρισα όμως και ειμαι μόνιμα στην πόλη μου να το πω απλά φοβάμαι πολύ να οδηγησω λόγο των αναφορών. Ειδικά εδώ πού μένω έχει παρά πολλές οποτε είναι αδύνατο να τις αποφυγω. Σήμερα αποφάσισα να πάρω το αμάξι και σε ένα δρόμο με πραγματικά μικρή κληση, με πιάνει φανάρι, εγώ πρώτος, κολλάει και ένας από πίσω μου. Εκεί τα έχασα. Τραβιξα χειρόφρενο και για να μήν μου σβήσει πάτησα τέρμα γκάζι, ακούστηκε εννοείται σε όλο το δρόμο και έτσι ξεκίνησα. Και κάθε φορά παθαινω το ίδιο και ο φόβος μεγαλώνει. Έτσι αποφάσισα να ψάξω στο ίντερνετ και βρήκα την ώραια συζήτηση πού έχετε ανοίξει εδώ. Ελπίζω να το δει κάποιος. Κάθε συμβουλή δέκτη. :)

Acro είπε...

@Panagiotis Pak

Καλησπέρα, Παναγιώτη.
Δεν σταματά να με συναρπάζει το πώς μια ανάρτηση του 2008, συνεχίζει να είναι "ζωντανή" και να βοηθά κάποιον το 2016. Δηλώνω συγκινημένος.
Στο θέμα μας τώρα, τεχνικά δεν έχω να προσθέσω κάτι σε όσα έχουν προηγηθεί, και ειδικά το "ο ευκολότερος και σωστότερος" κομμάτι του αρχικού ποστ, το οποίο θα πρότεινα να ξαναδιαβάσεις και να δοκιμάσεις. Είναι λογικό να φοβάσαι, όχημα είναι, θα ήταν ανεύθυνο να μην φοβάσαι. Θέλεις εξάσκηση με την ησυχία σου. Βρες μια ήσυχη ανηφόρα, σταμάτα, τράβα χειρόφρενο, και κάνε την εκκίνηση με την ησυχία σου. Η διαφορά με την εκκίνηση σε επίπεδο δρόμο, είναι ότι λόγω της κλίσης ο κινητήρας πολεμάει τώρα να ανεβάσει το αυτοκίνητο, κόντρα στην βαρύτητα. Θέλει περισσότερες στροφές για να τα καταφέρει και να μην σβήσει, ΟΧΙ όμως και να αφήσεις απότομα τον συμπλέκτη. Δεν θέλεις να σπινάρεις, θέλεις να ξεκινήσεις ομαλά. Οι στροφές θα είναι "λίγο" περισσότερες, και θα αφήσεις τον συμπλέκτη "λίγο" πιο αργά απ' ότι αν ήσουν σε επίπεδο δρόμο. Όταν νοιώσεις το αυτοκίνητο να "γονατίζει" θα κατεβάσεις σταδιακά το χειρόφρενο. Αν πάει κάτι στραβά, πατάς συμπλέκτη, ξανατραβάς χειρόφρενο, και μένεις ακίνητος.
Μάθε το αυτοκίνητό σου. Όταν οδηγείς, δεν πρέπει να σκέφτεσαι "πατάω συμπλέκτη που είναι αριστερά και βάζω δευτέρα που είναι πίσω αριστερά". Όλα πρέπει να γίνονται αυτόματα, η προσοχή σου πρέπει να είναι στον δρόμο, όχι στα χειριστήρια. Και αυτό θέλει εξάσκηση και παρακολούθηση/ανάλυση όσων συμβαίνουν μέσα κι έξω απ' το αυτοκίνητο.

Στον δρόμο μη σε αγχώνουν οι πίσω. Κινούμαστε με τις ταχύτητες που μπορούμε και νοιώθουμε ασφαλείς. Αν εμποδίζεις, όταν μπορέσεις κάνει στην άκρη να σε προσπεράσουν. Μέχρι τότε, ζήτα συγνώμη από τον κόσμο και πήγαινε με τον ρυθμό που μπορείς. Και προπάντων, εξασκήσου πολλές φορές εκ του ασφαλούς και με την ησυχία σου. Μέχρι να περάσουν οι κινήσεις στην μνήμη των μυών σου :) Θέλει χρόνο. Είπα ότι θέλει εξάσκηση;

Ελπίζω να βοήθησα :)

Unknown είπε...

Καλησπερα!! Εχω διπλωμα εδω και ενα χρονο απλα τωρα αρχισα να οδηγαω και ενα μηνα πριν εκανα μερικα επιπλεον μαθηματα στη σχολη οδηγων. Και ενω με το αμαξι της σχολης καταφερα να ξεκιναω σε ανηφορες χωρις να φευγω προς τα πισω , οταν με το δικο μου οδηγησα μονη μου ακομα και σε πολυ μικρη ανηφορικη κλιση εφευγα πισω. :( Αυτο με το.χειροφρενο δεν ηθελε να μου το μαθει ο δασκαλος και φοβαμαι να το κανω .

Μελινα είπε...

Καλησπερα!! Εχω διπλωμα εδω και ενα χρονο απλα τωρα αρχισα να οδηγαω και ενα μηνα πριν εκανα μερικα επιπλεον μαθηματα στη σχολη οδηγων. Και ενω με το αμαξι της σχολης καταφερα να ξεκιναω σε ανηφορες χωρις να φευγω προς τα πισω , οταν με το δικο μου οδηγησα μονη μου ακομα και σε πολυ μικρη ανηφορικη κλιση εφευγα πισω. :( Αυτο με το.χειροφρενο δεν ηθελε να μου το μαθει ο δασκαλος και φοβαμαι να το κανω .

Acro είπε...

Γεια σου, Μελίνα. Ο δάσκαλός σου μαλλον βαριόταν λίγο. Δεν πειράζει. Τα αυτοκίνητα διαφέρουν ελαφρώς μεταξύ τους. Ειδικά στο "πού" σταματάει να απομονώνει ο συμπλέκτης και δίνει κίνηση στους τροχούς. Παλιά οι σχολές οδηγών ρύθμιζαν επίτηδες τον συμπλέκτη έτσι, ώστε να μη σβήνει εύκολα το αυτοκίνητο. Τώρα δεν ξέρω τι κάνουν. Όπως κι αν έχει,θέλεις εξάσκηση με το αυτοκίνητο που οδηγείς καθημερινά. Δεν έχω να προσθέσω κάτι στις οδηγίες παραπάνω. Βρες μία μέτρια, ήσυχη ανηφόρα, τράβα χειρόφρενο και εξασκήσου. Μη φοβάσαι, αν σου σβήσει, έσβησε. Τραβάς χειρόφρενο ή πατάς φρένο και δεν πας πουθενά. Πρέπει να το είπα και παραπάνω, αλλά θα το ξαναπώ. Το χειρόφρενο φρενάρει τις πίσω ρόδες. Το αυτοκίνητό σου κατά 99% έχει κίνηση στις μπροστά ρόδες, οπότε ασχέτως με το τι κάνεις εσύ με τον συμπλέκτη το φρένο και το γκάζι, αν έχεις τραβηγμένο χειρόφρενο δεν θα πάει πουθενά :) Κι επειδή όταν ανηφορίζεις, το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στους πίσω τροχούς, το χειρόφρενο σταματάει το αυτοκίνητο ακόμη και σε δρόμους με μεγάλη κλίση. Μη φοβάσαι, εξασκήσου.